donderdag 7 november 2013

Das Meer ist groß

Vannacht beleefde ik iets wonderlijks. Ik was in slaap gevallen met radio 1 aan. Midden in de nacht werd ik wakker en hoorde deze wonderlijke dialoog:
 
(je hoort het ruisen van de zee)
“Guten Morgen.”
“Guten Morgen.”
“Das Meer ist groß.”
“Ja?”
„Sie kennen das?“
„Nein.“
„Tschechow. Euhh…Gor…Gorki, ich glaube, Gorki fand Tschechow eines Morgens am Ufer des Schwarzen Meeres. Er setzte sich neben ihn und fragte, wie Tschechow das beschreiben würde. Tschechow dachte einen Augenblick nach, dann sagte er: ‚Das Meer ist groß'‘“.
„Ach so, ja, natürlich (…)“.

De tweede stem maakte indruk op me. Ze klonk prachtig. Het Duits was zo diep, zo welluidend.
Ik heb het opgezocht. Ik was midden in het hoorspel naar Het Bureau van Voskuil beland.
De stem is van Jürgen Christoph Kamcke.